חפש בבלוג זה

יום שלישי, 1 ביוני 2010

7/5/2009 - הסברה הישראלית עושה היסטוריה ביוון


מרוצי ראלי היו מאז ומעולם מלחמה של האדם כנגד הטבע, מלחמה של שני בני אדם בעצם, צוות, יושבים חמושים במכונית שכלל לא נועדה לנסוע בדרכי עפר קשות. ראלי אקרופוליס ביוון הינו אחד ממרוצי הראלי הותיקים והקשים שקיימים בעולם והיו כך מאז ומעולם. דרכי עפר סלעיות ואבנים גדולות שמכסות את הדרך ומאיימות לשבור את כלי הרכב שעובר שם בכל צורה אפשרית כאילו אומרות – פה זו הממלכה שלנו, לא של מכוניות ולא של אנשים.
…אני יושב מולו , במשרד שלו אי שם בתל-אביב עיר הקודש (בשבילי לפחות) .אדם בסביבות גיל 70 , שיער שיבה .
כאשר התקשרתי אליו בפעם הראשונה והזכרתי לו נשכחות רעד לו מעט הקול ,
תבוא , נדבר , זה נחמד שעוד זוכרים ” .
הגעתי אליו ביום שישי אחד ודבר ראשון הוא מראה לי את התמונה ,
בשחור לבן , שני גברים עומדים ליד מכונית ספורט לבנה , פתוחה , האמת , מאד מרשימה .
קוראים לי עמוס ” הוא אומר “ואני הבחור שעומד בצד שמאל , הימני זה קורט גומפרט , הרעיון היה שלו.
השנה היא 1962 , המטרה הייתה לכבוש את יוון , ראלי אקרופוליס
שבוע ימים בדרכי עפר קשות , קורט גומפרט בחר את הרכב ,
סברה מתוצרת ישראל עם מנוע פורד בנפח 1700 סמ”ק ,
נעשו כמה חיזוקים “מאד לא משמעותיים ומקצועיים” כדברי עמוס ,
הרי אין ולא היה לנו ניסיון ” נלקחו חלפים מהחברה שתמכה בצוות וקדימה על האונייה ובדרך ליוון .
ראלי אקרופוליס באותו הזמן נכלל בסבב האירופי וכל המי ומי של הראלי היה שם .
הצוות קיבל את המספר 3 והחל במרוץ הקשה .
כבר בהתחלה היה ברור שסיכוי ממשי לניצחון אין והמטרה הייתה לסיים בכבוד
ולשמור על הרכב שלם ותקין , מטרה שמהר מאד הובררה כגבוהה מדי . הכנה לקויה של הצוות ושל הרכב החלה לגבות מחיר ,
הסברה היפהפייה התגלתה כשבירה ביותר וככול שחלף הזמן המצב נהיה יותר קשה והסיום נראה רחוק מתמיד .
אתה צריך להבין ” הוא אומר לי “לא ידענו לקראת מה אנחנו הולכים , לקורט היה קצת ניסיון מחו”ל ולי , מהקצת מרוצים שהיו בארץ. היו עוד מרוצים בארץ לפני כן? אני שואל אותו , “כן , בסוף שנות ה-50 נערכו מספר מרוצי ראלי בארץ שהתחלקו על כמה ימים והיו בכל הארץ , בשנה הראשונה סיימתי שני ולאחר מכן ניצחתי ,
האוטו היה של אבא שלי , היה לו מוסך ליד תחנה מרכזית ישנה ,
לא רחוק מכאן ” הוא מצביע .
ביוון החוויה הקשה הסתיימה כ-300 ק”מ לפני סוף הראלי ,
הצוות הישראלי נאלץ לפרוש עקב תקלה מכאנית .
ניכר על עמוס כי גם כיום כאשר הוא מספר על ראלי אקרופוליס הוא מתרגש , אפשר להבחין בדמעה קטנה בקצה העין .
אם היית יכול היית חוזר על זה שוב ? אני שואל …רגע של היסוס ,
לא , אני חושב שלא..” הוא עונה .”אתה מבין ” הוא שוב מסביר
באמת לא ידענו למה לצפות שם , נוסעים על דרכי עפר תלולות ,
מצד אחד קיר גבוה ומהצד השני תהום שלא רואים את הסוף שלה ,
נוהגים ביום ובלילה , אבק מסביב , מדי פעם היינו מתחלפים בנהיגה והניווט אבל בדרך כלל אני נהגתי וקורט נווט ” .
ובכן , שנים רבות לפני שברחובות אשקלון ערכו מירוץ מכוניות ניסו לעשות זאת עמוס זרז’בסקי וקורט גומפרט במבצע צנוע ועם רכב ישראלי , הסברה ועוד בחרו את הראלי הקשה מכולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה