חפש בבלוג זה

יום שלישי, 1 ביוני 2010

30/5/2009 - וולפסבורג - היטלר, החיפושית ואליפות הבונדסליגה.






הזכייה של קבוצת וולפסבורג באליפות הבונדסליגה בכדורגל הזכירה לי עד כמה משמעותי החיבור שקיים בין ההיסטוריה והספורט ויותר מזה, עד כמה התקופה שאותה אני חוקר ובה אני מתעמק, מעורבת בהרבה תחומים, כולל הספורט כמובן.

בשנת 1938 הוקם מפעל של פולקסווגן בגרמניה, בהוראת הממשל הנאצי כמובן. מטרתו של מפעל זה הייתה במקורה לייצר את המכונית העממית שהיטלר הבטיח לעם הגרמני כל הזמן ועליה עמל רבות לא אחר מאשר ד”ר פרדיננד פורשה. ההנחיה של הפיהרר הייתה ברורה. הוא רצה מכונית משפחתית שתוכל לשנע זוג מבוגרים ושני ילדים בנוחות ובמהירות של כ-100 קמ”ש והמכונית הזו אמורה הייתה לעלות לציבור הגרמני סכום של 990 מרק גרמני ולא יותר. כאשר הוקמו המפעלים הללו נוצר צורך דחוף להקים לפועלי המפעלים מקומות מגורים ובצמוד למפעלי התעשייה החל לקום מבני מגורים, שעד מהרה הפכו לעיר קטנה, כן, ניחשתם, מדובר וולפסבורג למרות שהשם עצמו היה בשלב הזה רק “שטאדט דס-ווגן” . מי שהיה אחראי על בנייתה של העיירה הזו היה מהנדס גרמני בשם פטר קולר ואת האישור הרשמי לבניית העיר נתן היטלר בעצמו, דבר קבוע באותם הימים בגרמניה, ולא רק שהיטלר נתן את האישור המיוחל אלא אף דאג לכך שבמקום מיוחד בעיר הזו יוקם בעבורו מקום מגורים נוח ומסודר. כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה בחודש ספטמבר 1939 החל המפעל בעיקר לייצר ג’יפים צבאיים, די דומים בצורתם לג’יפ שיוצר בתקופה ההיא על ידי חברת מרצדס .

בכדי לספק כוח עבודה זול ויעיל למפעלים הללו, הוקם בתקופה זו בסמוך לעיירה מחנה ריכוז ועבודה שנוהל על ידי קצין אס-אס גרמני בשם מרטין גוטפריד-וייס, אותו קצין שמאוחר יותר מונה להיות מפקד מחנה ההשמדה דכאו בגרמניה, נתפס ב-1945 ולאחר משפט הוצא להורג בחודש מאי 1946. אולם מחנה עבודה זו לא החזיק מעמד זמן רב ופורק לאחר 6 חודשים בלבד. על פי נתוני הגרמנים “רק” שישה אנשים מתו במהלך השהייה במחנה זה, כולם כתוצאה מהתאבדות.

ולעניין הספורט. רשמית, קבוצת הכדורגל של וולפסבורג הוקמה בשנת 1943 כ”מועדון להתעמלות ופעילות ספורטיבית” והחלה לשחק בליגה הגרמנית המחוזית אולם לא שרדה במשך זמן רב ומיד לאחר סיום מלחמת העולם השנייה הוקמה הקבוצה שוב, הפעם בשמה המוכר גם כיום ובצבעים שבהן הקבוצה משחקת עד היום ירוק ולבן. במשך השנים זכתה הקבוצה לתמיכה צמודה מצד חברת פולקסווגן, שמפעליה עדיין ממוקמים בעיר.

ואיך כל זה מתקשר גם לספורט מוטורי ? ובכן, מפעלי פולקסווגן הוקמו במקום בסוף שנות השלושים במטרה לבנות את מכונית ההמונים, הפולקסווגן חיפושית אותה הבטיח היטלר לגרמנים. מי שתכנן את המכונית היה כאמור ד”ר פורשה, אותו אחד שהיה המוח שמאחורי קבוצת המרוצים של אוטו-יוניון שהחלה את מסעה על מסלולי המרוצים מספר שנים קודם לכן, ב-1933 וזכתה לניצחונות רבים עד שנת 1939 .


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה