חפש בבלוג זה

יום שלישי, 1 ביוני 2010

12/12/2009 - אגרוף, שואה וסיפורו של ויקטור פרז

לפני מספר חודשים כתבתי כאן פוסט על סיפורו המופלא של שלמה ארוך, ספורטאי יהודי , מתאגרף מסלוניקי ביוון שעם הכיבוש הנאצי הועבר לאושוויץ עם משפחתו, שם נאלץ להילחם על חייו בסדרת קרבות איגרוף בלתי נגמרת. הפעם אני כותב על ספורטאי יהודי נוסף שגם הוא היה מתאגרף והאמת שלא סתם מתאגרף אלא אלוף העולם באגרוף, הצעיר ביותר במשקלו אי פעם ושמו ויקטור פרז.

ב-26 באוקטובר 1931 בהיכל הספורט בפריז הביס פרז את המתאגרף האמריקאי פרנקי ג’נרו וזכה באליפות העולם במשקל זבוב כשהוא רק בן-20. את תחילת הקריירה שלו עשה ויקטור פרז ברחובותיה של טוניס, בירתה של טוניסיה ולאחר שקנה את שמו בסדרת ניצחונות בקרב מתאגרפי צפון-אפריקה עבר לגור בפריז, תוך שהוא מקבל תמיכה מיהודי צרפת העשירים. בעקבות הצלחתו הרבה ופרסומו פוגש פרז צעירה פריזאית, כוכבת קולנוע מקומית - מארי באלין ונישא לה.

ב-9 בנובמבר 1938 , ערב “ליל הבדולח” מוצא עצמו פרז כשהוא בברלין בקרב איגרוף אל מול עיני השלטון הנאצי, שמדכא את ספורטאי גרמניה ולא נותן באפשרותם להשתתף בתחרויות ספורט. פרז עולה לזירה עם מגן-דוד על מכנסיו כשברקע מתנופפים להם דגלים נושאי צלב-קרס .

ב-1940 מיד לאחר כיבוש צרפת על ידי גרמניה הנאצית והקמת ממשל וישי נאלץ ויקטור פרז לוותר מעט על הספורט שהוא כל כך אוהב וגם על אשתו. האישה שאיתו או לפחות זו שהיתה עימו עד אותו הזמן החליטה לעזוב את פרז לטובת אדם אחר ובנוסף החליטה להודיעה לגסטפו כי פרז יהודי וגם את מקום הימצאו. לפני שהוא מספיק להבין מה קורה מוצא עצמו פרז נעצר על ידי הגסטפו, מועבר למחנה הריכוז דארנסי ומשם ב”שיירת ה-60″ לאושוויץ.

בהגיעו למחנה אושוויץ מזוהה לאחר זמן מה פרז על ידי קצין נאצי חובב איגרוף וזה ממהר לארגן קרב איגרוף בין פרז לבין מתאגרף גרמני כבד משקל. פרז מנצח בקרב הראשון בזירה, מה שמסייע לו לקבל מנת אוכל מוגדלת. הקרב הראשון מביא עימו סדרה של כ-133 קרבות נוספים שבכולם הוא מנצח, מנצח את הקרב של חייו בכל פעם מחדש.

הידיעות כי הצבא הסובייטי מתקרב לאושוויץ מצרפות את ויקטור פרז אל “צעדות המוות” לעבר מחנה גלוויץ הקרוב לגרמניה. במחנה מוצא ויקטור פרז שק לחם והוא מחליט לחלק אותו לחבריו המותשים והרעבים. כאשר הוא מתחיל במעשה מזהים אותו השומרים ומורים לו לעצור. פרז מחליט לסיים את חלוקת הלחם לחבריו ויהי מה, רץ לעבר הגדרות בידיעה לסוף שמחכה לו. הוא מצליח להעביר את שאריות המזון לחבריו ונורה באכזריות על ידי השומרים הגרמנים.

סיפורו של ויקטור פרז הוא עוד דוגמה לספורטאי יהודי שנרצח בתקופה האיומה ביותר לעם היהודי. סיפור של ספורטאי שקריירת הספורט שלו נגדעה באיבה בנסיבות טרגיות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה