חפש בבלוג זה

יום שלישי, 1 ביוני 2010

24/11/2009 - קפיצה לגובה והשיא האבוד של גרטל ברגמן חוזר לחיים

עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, בתחילת שנת 1933 בישרה עבור אלפי ספורטאים יהודיים את המפנה לרעה ולמעשה את האפליה הקטלנית שתוביל בהמשך גם לחיסול רבים מהם. כבר בתחילת חודש אפריל באותה השנה הודיע איגוד המתעמלים הגרמניים על נאמנותו ל”עיקרון האריות” שבאידיאולוגיה הנאצית שפירושו היה אחד - סילוק כלל הספורטאים היהודיים ממועדוני הספורט הגרמנים השונים. בראשית יוני 1933 הודיע שר החינוך הגרמני על סילוקם של כל היהודים מאיגודי הנוער והספורט בגרמניה על בסיס תורת הגזע ונתן בכך אישור למגמת המשטר החדש בדבר טיהור כל החברה הגרמנית מ”לא אריים”. עמדה גזענית זו גרמה לסילוקם של ספורטאים יהודים בעלי הישגים רבים וקטעה קריירות רבות. עוד קודם לכן, בחודש מרץ 1933 אסרה העיר קלן על היהודים את השימוש במתקני ספורט עירוניים ובכך לא איפשרה לספורטאים השונים להתאמן בתחומה. מיד לאחר מכן, ב-4 באפריל סילקה אגודת האגרוף הגרמנית את כל המתאגרפים משורותיה. ב-24 במאי יצא צו לאריזציה מלאה של ארגוני הספורט בגרמניה, בציון הצורך להוכיח את המוצא הארי של כל ארבעת הסבים של כל ספורטאי וספורטאי.

בשנת 1936 עמדה להערך האולימפיאדה בבירה הנאצית, ברלין וקופצת הגובה המצטיינת היהודייה גרטל ברגמן הצליחה בתחרות אשר קדמה לאולימפיאדה לשבור את השיא הגרמני בקפיצה לגובה ולהעמיד אותו על 1.60 מ’. המפלגה הנאצית ששלטה כמובן גם בתחום הספורט לא הכירה בשיא שנקבע על ידי ברגמן ויותר מכך, נאסר עליה לקחת חלק באולימפיאדה הקרובה כחלק מהנבחרת הגרמנית. השיא הגרמני של ברגמן, נעלם כלא היה. בשנת 1937 החליטה ברגמן לעזוב את גרמניה הנאצית וניצלה מציפורני מכונת ההשמדה, יחד עם בעלה.

מה שמעניין עוד יותר בסיפורה של גרטל ברגמן הוא שבתקופה שלפני התחרות שהתה ברגמן לצורכי לימודים בבריטניה ואולצה על ידי השלטון הנאצי לחזור לגרמניה בכדי לקחת חלק בתחרות, תוך איומים על חיי משפחתה. ברגמן עשתה את הדרך חזרה לגרמניה בכדי להתחרות ואז נודע לה כי מדובר היה בקונספירציה של המשטר הנאצי בכדי לשכנע את האמריקאים כי הספורטאים היהודיים כלל אינם מופלים לרעה על אדמת גרמניה…

אתמול, 73 שנים לאחר אותו אירוע החליט איגוד האתלטיקה הגרמני להכיר מחדש בשיא הגרמני של 1936 בקפיצה לגובה, שנקבע על ידי ברגמן והועלתה אף הצעה לכלול אותה בהיכל התהילה של הספורט הגרמני. טאו רוס, נשיא הכבוד של איגוד האתלטיקה הגרמני בברלין אמר כי “אנחנו יודעים שזה לא מפצה על אירועי העבר המצערים, אבל זהו סוג של פיצוי ומחווה סמלית של כבוד עבור גרטל ברגמן …”

ברגמן, כיום בת-95 מתגוררת בארה”ב יחד עם בעלה ובתגובה להחלטה הגרמנית אמרה כי היא שמחה על ההכרה שבה זכתה, אמנם מאוחר מדי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה