חפש בבלוג זה

יום שלישי, 1 ביוני 2010

20/2/2010 - הקשר שבין המחתרת הצרפתית במלחה"ע ה-2 וספורט מוטורי , סיפורו של גרובר-וויליאמס

הרבה זמן שלא עדכנתי את הבלוג שלי, בעיקר בגלל מחסור בזמן, מצטער.

לפני מספר ימים, במהלך שיחה עם שניים מהתלמידים שלי עלה נושא של איזה משחק מחשב שמזכיר קשר בין המחתרת הצרפתית וספורט מוטורי, מה שהזכיר לי בעיקר את סיפורו של וילי גרובר, נהג מרוצים אנגלי שהשתמש בשם כינוי - W.WILLIAMS וסיפורו המלא מופיע בספרו של JOE SAWARD שעוסק בפרשייה המעניינת The Grand Prix Saboteurs עליה אני מתכוון לכתוב כאן, הסיפור המלא הוא סיפורם של שלושה - גרובר-וויליאמס, רוברט בנואה וז’אן-פייר ווילמיל, אולם פה אני מתרכז רק בגרובר-וויליאמס . בהמשך אכתוב גם על השניים האחרים, שהם חלק בלתי נפרד מהסיפור.

לאחר נפילת צרפת בידי גרמניה הנאצית, בחודש יוני 1940, חולקה המדינה לשניים, כאשר חלקה הצפוני נמצא תחת שליטה גרמנית מלאה ואילו בחלקה הדרומי של המדינה הוקמה ממשלה צרפתית חדשה בראשותו של המרשל פטן, גיבור מלחמת העולם הראשונה. ממשלה זו נודעה בשם ממשלת וישי , על שם מקום מושבה. הממשלה הצרפתיתחתמה על הסכם הפסקת-אש עם הגרמנים ולמעשה החלה לתפקד כמשתפת פעולה עם השלטון הנאצי האכזרי. רבים מהצרפתים שחיו בחלק הצפוני ברחו לחלק הדרומי של המדינה וכך גם הרבה יהודים.

עד מהרה החלו להופיע ניצנים ראשונים של התנגדות אזרחית לשלטון הגרמני, תחילה במסגרת ארועים בודדים ולא מאורגנים כשהמטרה היתה להטריד את הגרמנים. ככול שחלף הזמן החלו לצוץ גופי מחתרת מאורגנים שעסקו בין השאר בגיוס חברים נוספים ובמאמץ להרחבת שורותיהם. בשלב זה החל להתרחב שיתוף הפעולה בין ארגונים מחתרתיים אלו לבין שירות המודיעין הבריטי , ה-SOE , שאימן והצניח סוכנים בשטחים הכבושים של צרפת וכל זאת כחלק מהמערכה הכוללת באויב הגרמני.

וילי גרובר היה נהג מרוצים בריטי מוכשר ומוצלח ביותר שבין הישגיו ניצחון בגראן-פרי הראשון של מונקו ב-1929 ובשני מירוצי גראן-פרי בצרפת, גם הם באותה התקופה. גרובר החל את דרכו כנהג של המעמד הגבוה ברחובות פאריז ועד מהרה מצא את עצמו נדבק בחיידק המירוצים. לאחר שהצליח לאסוף מספיק כסף רכש לעצמו אופנוע מרוצים ומשם עבר למכוניות. במקביל החליט להשתמש בכינוי ולא בשמו האמיתי וזאת כי חשש שאימו תדע על עיסוקו המסוכן .

לאחר שהוכיח את כישרונו הצליח לרכוש לעצמו מכונית מרוץ של בוגאטי ומשם הדרך אל קבוצת המרוצים הרשמית היתה קצרה. ההצלחה במרוצי המכוניות הביאה עימה גם חתונה ווילי גרובר התחתן עם צרפתייה מקומית. כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה הצטרף גרובר W.WILLIAMS לצבא הבריטי כנהג של קצינים בכירים והסיע אותם מפגישה לפגישה. בקיץ 1940 פולש הצבא הגרמני לצרפת, מגיע עד פאריז וגרובר, יחד עם שאר הצבא הבריטי נאלץ לסגת חזרה לאי הבריטי, משאיר את אשתו מאחור, אבל לא להרבה זמן.

הגעגועים לאשתו יחד עם כשרון השפות המיוחד שלו והשליטה המושלמת שלו בצרפתית מצאה אותו מתגייס לשורות המודיעין הצבאי הבריטי . בקיץ 1942 גרובר מוצנח לתוך השטח הצרפתי הכבוש , כשהמשימה שקיבל היתה לחבור אל המחתרת הצרפתית בשטח ולהקים תאי מחתרת חבלניים שיסייעו לפלישה של בעלות-הברית בשלב מאוחר יותר ויאספו מודיעין על הכוחות הגרמניים בשטח.

גרובר הצליח לפגוש את חבריו-יריביו מימי המרוצים, נהגי המרוצים הצרפתיים , רוברט בנואה וז’אן-פייר ווילמיל ויחד הם הקימו רשת של תאי מחתרת קטנים שהצליחו במשימות מודיעין וחבלה בשטח הגרמני . לאחר זמן מה של פעילות בשטח העויין הסתבר כי גרובר-WILLIAMS ובנואה עבדו בעצם מול סוכן כפול שלמעשה הסגיר אותם לידי הגסטאפו.

גרובר-WILLIAMS נתפס על ידי הגסטאפו בזמן פעילות ברחובות פאריז, הועבר לחדרי החקירות ועבר מסכת קשה ביותר של חקירות. לאחר מכן, על פי העדויות שנאספו מארכיון הגסטאפו הוא כנראה הועבר למחנה זקשנהאוזן בגרמניה, שם הוצא להורג ב-18 למרץ 1945.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה