חפש בבלוג זה

יום שלישי, 1 ביוני 2010

26/10/2009 - נתן פנץ - כדורגלן ולוחם.

נושא הגיוס לצה”ל קרוב לליבי לאחרונה יותר מתמיד, בעיקר עקב תפקידי כמחנך ומורה של חבר’ה שמסיימים השנה את לימודיהם. הרצון להעביר לדור הבא את העקרונות הטובים ביותר, החשובים ביותר והנכונים ביותר מלווה אותי בכול העת . באחד משיעורי החינוך האחרונים עלה הנושא של גיוס לחיל קרבי אל מול האפשרות להיות ספורטאי מצטיין בצבא, כהמשך לקריירה ספורטיבית ולקראת חיים מקצועניים בעתיד.

אחד מאלו שבחרו, למרות היותו ספורטאי מצטיין, להחליף את בגדי הספורט ונעלי הכדורגל באלו של חייל שמגן על ת”א ועל המדינה שבדרך הוא נתן פנץ, שנפל בעת שרותו כחייל האצ”ל בהגנה על שכונת מנשייה בדרום ת”א מירי של חיילים בריטיים.

פנץ, שנולד ברוסיה ועלה בגיל צעיר לארץ התגורר עם משפחתו בתל-אביב וכבר מגיל צעיר היה כדורגלן מצטיין במכבי ת”א. בשנת 1936, בהיותו השחקן הצעיר בקבוצה בלט כמבקיע שערים מחונן וסייע לקבוצה לזכות באליפות, דבר עליו חזר, הפעם כקפטן הקבוצה, בעונה שלאחר מכן. בשנת 1939 עבר נתן פנץ לשחק במדי קבוצת המנורה של בית”ר תל-אביב בליגה ב’ וסייע לה לעלות ליגה לאחר שנתיים בלבד, תוך שהוא זוכה עימה גם בגביעי המדינה בשנים 1940 ו-1942. מכיוון שהבריטים אסרו את קיום קבוצת בית”ר ת”א שינתה הקבוצה את שמה לנורדיה, על שמו של מקס נורדאו, ונתן פנץ, לאות מחאה על הכניעה לדרישת הבריטים, חזר הביתה למכבי תל-אביב.

במקביל לפעילות הספורטיבית שלו הצטרף פנץ לאצ”ל והחל להשתתף בפעילות מחתרתית כנגד הבריטים, זכורה במיוחד הפעולה נגד הצבא הבריטי בפרדס-חנה, פעולה בה נתפס נשק רב ששימש בהמשך את האצ”ל בפעולה ביפו. על פי הכתוב באתר ההנצחה של משרד הביטחון, ב-28/4/48 בעת פעולה של האצ”ל כנגד הבריטים בשכונת מנשייה בזמן ששימש כמקלען במשוריין נורה לעבר צוותו פגז בריטי שפצע אותו. פנץ סרב להתפנות מהמקום לבית-חולים והמשיך בלחימה, פגז נוסף שנורה לעבר המשוריין הרג אותו, יחד עם שני חברים נוספים.

השער האחרון הזכור מרגליו של נתן פנץ היה במשחק הדרבי בין מכבי והפועל תל-אביב. הפועל הבקיעה ראשונה ועלתה ליתרון אולם פנץ, הבקיע והשווה את התוצאה. שער חשוב במשחק חשוב, השער האחרון שלו.

בשנת 1998 הונצח זכרו של נתן פנץ בכך שעיריית תל-אביב קראה על שמו רחוב ביפו וב-2003 אף הוצב במקום פסל של כדורגלן בדמותו של פנץ. במותו, מגלם פנץ את הספורטאי והלוחם שעשה את הבחירה שלו והקריב בכך אולי את הקריירה הספורטיבית שלו, אבל נפל בקרב תוך אמונה אמיתית במה שהוא עושה. יהי זכרו ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה